Malaysia adalah sebuah negara yang terdiri daripada pelbagai
bangsa, keturunan dan agama. Mengikut Jabatan Perangkaan Negara (2006),
komposisi jumlah penduduk di Malaysia adalah seramai 26.46 juta orang. Daripada
jumlah tersebut 24.8 juta orang merupakan warga negara Malaysia manakala
bakinya 1.84 juta merupakan bukan warganegara Malaysia. Kaum melayu mewakili
54% daripada populasi penduduk iaitu seramai 13.48 juta orang. Kaum bumiputera
selain Melayu seramai 2.39 juta orang yang mewakili 11.8%. Oleh itu kaum
bumiputera mewakili 65.8% daripada jumlah keseluruhan warganegara Malaysia. Kira-kira
25% daripada penduduk Malaysia ialah kaum Cina iaitu seramai 6.22 juta orang.
7.5% terdiri daripada kaum India seramai 1.86 juta orang, manakala kaum lain
pula mewakili 1.7% iaitu seramai 318.9 ribu orang.
Seorang pakar antropologi, J.S. Furnival (1948) menyatakan
masyarakat majmuk adalah merujuk kepada masyarakat campuran yg berbilang
bangsa. Namun, campuran ini dalam ertikata yg sebenar, bergaul tapi tidak bercantum.
Setiap kumpulan mengamalkan agama, adat, kebudayaan, bahasa, fahaman dan cara
hidupnya yg tersendiri.
KOMPOSISI DAN TABURAN PENDUDUK SEBELUM MERDEKA
Tiga kaum yang terbesar dan utama di Tanah Melayu ialah
Melayu, Cina dan India. Sebelum penemuan tapak bijih timah oleh Long Jaafar pd
tahun 1848, hampir kesemua penduduk di Tanah Melayu terdiri daripada orang
Melayu.
Pada pertengahan abad ke 19, berlaku penghijrahan masuk kaum
Cina dan India secara beramai ramai ke Tanah Melayu. Fenomena ini berlaku
kerana dasar kolonial British yg membawa masuk kaum-kaum tersebut, terutama untuk
mengerjakan ekonomi.
Abad ke-19 memperlihatkan penguasaan Inggeris ke atas
struktur politik dan ekonomi Tanah Melayu secara meluas. Aktiviti perlombongan
bijih timah yg merupakan sumber kekayaan Tanah Melayu diekploitasikan
sepenuhnya oleh British.
Kesan yang jelas melalui dasar liberal British ialah
pembentukan masyarakat negara yang berbilang kaum serta kepelbagaian cara hidup
dan keturunan. Penghijrahan secara besar-besaran ini telah mengubah struktur
kependudukan asal Tanah Melayu.
Dari segi peratusan, peratus penduduk Melayu semakin kecil
dari 54% merosot menjadi 49% pada tahun 1921 dan menurun lagi kepada 45% pada
tahun 1931.
Pemajmukan masyarakat
Tanah Melayu telah menyebabkan British mentadbir menggunakan dasar ‘pecah dan
perintah’ (divide and rule). Dasar ini memberi makna kelemahan penglibatan
bumiputera, tetapi pada masa yang sama memberi pengkhususan kepada kaum imigran
dan memastikan pengasingan setiap kaum.
Kaum pendatang dibiarkan untuk mengekalkan identiti dan
budaya masing-masing sementara perhubungan langsung dengan kaum-kaum lain,
terutama dengan bumiputera tidak digalakkan.
KAUM MELAYU
Orang Melayu boleh
ditafsirkan sebagai penduduk asal Tanah Melayu di mana nenek moyangnya datang
dari Indo-China atau Yunnan lebih 3500 tahun dahulu. Namun penduduk Melayu kini
sebenarnya lebih ramai ekoran kemasukan beberapa lagi kelompok masayarakat
Melayu dari kepulauan lain ke Tanah Melayu.
Sejak abad ke-9 lagi telah berlaku penghijrahan
beramai-ramai masyarakat Melayu Indonesia ke Tanah Melayu. Penghijrahan ini
berlaku ekoran kedudukan ekonomi, politik dan sosial yang semuanya boleh
menjamin keselesaan mereka.
Masyarakat Indonesia datang daripada berbagai-bagai pulau seperti
Jawa, Sumatera, Sulawesi dan Riau. Sehingga tahun 1957, keturunan penduduk
Melayu di Tanah Melayu berjumlah 2,427,834 orang, iaitu 49.8% daripd jumlah
penduduk Tanah Melayu.
Sebelum zaman penjajahan, kegiatan ekonomi utama masyarakat
Melayu ialah perdagangan. Perdagangan utama ialah melalui sungai-sungai utama
di negeri Melayu. Justeru itu, kerajaan-kerajaan Melayu tradisional lebih
tertumpu di tepi-tepi sungai.
Penguasaan ekonomi orang Melayu terhadap sektor ekonomi
negeri masing-masing semakin berubah dan merosot setelah campur tangan British
dalam hal-ehwal politik tempatan. Kemasukan buruh-buruh asing juga telah
mengubah struktur ekonomi masyarakat Melayu.
Kemasukan buruh asing secara beramai-ramai telah
menggalakkan kemunculan Bandar-bandar baru seperti Taiping, Ipoh, Port Weld,
Tapah dan Kampar di Perak, Kuala Lumpur, Port Swettenham dan Klang di Selangor
serta Seremban dan Port Dickson di Negeri Sembilan.
Bandar-bandar baru ini menjadi tumpuan buruh asing, manakala
kaum Melayu masih kekal di Bandar-bandar tradisi atau perkampungan
masing-masing.
Walaupun peratusan penduduk bandar meningkat dari semasa ke
semasa, namun peratusan kaum Melayu di Bandar-bandar masih lagi kecil.
Ekoran perdagangan yang berat sebelah, prestasi ekonomi orang
Melayu di zaman kolonial tidak mencapai sebarang kemajuan, malahan semakin
merosot.
British memegang dasar agar orang Melayu kekal sebagai
petani sara diri dan mengusahakan hasil setakat mampu menyara hidup.
Masyarakat Melayu tidak digalakkan untuk menyertai sektor
ekonomi moden. Alasan British ialah agar adat resam dan tradisi orang Melayu
tidak terganggu dengan pemodenan. Ini sebenarnya memberi lebih ruang kepada
buruh asing menguasai sektor ekonomi keseluruhannya.
KAUM CINA
Penghijrahan masuk masyarakat Cina secara beramai2 berlaku
selepas pengambilan Pulau Pinang oleh British dari tangan Sultan Kedah pada
tahun 1876, pengambilalihan Singapura dari tangan Sultan Johor pada tahun 1819
dan selepas penubuhan Negeri-negeri Selat pada tahun 1826.
Kebanyakan masyarakat Cina berasal dari Wilayah Kwangtung
dan Tukuin. Ramai juga yg dtg dari daerah Amoy, sen-Yu, Hok-Chiu, Eng-Chon dan
lain-lain.
Pada peringkat awal, buruh-buruh Cina bertumpu di tapak-tapak
perlombongan awal seperti di Lukut dan Sungai Ujong. Penghijrahan semakin pesat
sejajar dengan perkembangan aktiviti perlombongan.
Catatan menunjukkan menjelang tahun 1870, bilangan
masyarakat Cina di Sungai Ujong hampir 10,000 org; dan di Larut Perak pd tahun
1873 terdapat seramai 40,000 orang.
Kawasan-kawasan lombong bijih timah Kuala Lumpur, iaitu di
Ampang, Sungai Kanching dan Klang kesemuanya diusahakan oleh buruh-buruh Cina.
Selain aktiviti perlombongan, kemasukan orang Cina ke Tanah
Melayu disalurkan melalui aktiviti perladangan lada dan gambir. Orang Cina
dibawa masuk ke Johor melalui Sistem Kangchu dengan menggunakan surat kebenaran
dipanggil Surat Sungai. Dari sistem ini, dicatatkan pada tahun 1870-an
masyarakat Cina di Johor mencapai 100,000 orang.
Bilangan penduduk Cina menunjukkan pertambahan yang paling
besar dari setahun ke setahun berbanding dengan bangsa lain.
Pihak British menggalakkan kemasukan buruh Cina ini dengan
meluluskan beberapa undang-undang yang berkaitan. Misalanya pada tahun 1877,
The Chinese Immigrants dan The Crimpling Ordinance telah diluluskan. Jabatan
perlindungan orang Cina telah ditubuhkan untuk melindungi orang Cina.
Orang Cina yang berhijrah ke Tanah Melayu sebenarnya terdiri
daripada berbagai-bagai kelompok yang boleh dibezakan dari segi loghat, adat
dan pengkhususan ekonomi. Kelompok-kelompok utama ini ialah Hokkien, Kantonis,
Hakka, Teochew dan Hailam.
Kebanyakkan orang Hokkien terdiri daripada peniaga dan
pekedai sementara orang Kantonis sebagai pelombong dan petukang. Orang Teochew
menjadi pekedai dan peladang dengan membuka ladang tebu di Seberang Prai dan
Pulau Pinang serta ladang gambir dan lada hitam di Johor.
Org Hakka ramai yg menjadi pelombong sementara orang Hailam
pula ramai yang membuka kedai-kedai makan. Antara semua kelompok ini, bilangan
orang Hokkien adalah yg terbesar.
Walaupun kemasukan orang Cina berlaku besar-besaran, namun
bilangan ini tidak menentu ekoran ramai yang sering keluar masuk. Bilangan orang
Cina lebih stabil selepas Perang Dunia Kedua. Sehingga tahun 1957, bilangan
penduduk Cina di Tanah Melayu ialah seramai 2,332,936 org, iaitu 37.1% daripada
jumlah penduduk Tanah Melayu.
KAUM INDIA
Walaupun kedatangan buruh India ke Tanah Melayu hanya ketara
pada abad ke 19 dan ke 20, sebenarnya hubungan antara India dengan Semenanjung
Tanah Melayu telah berlaku lebih awal lagi.
Hubungan terawal telah bermula sejak abad pertama Masihi
apabila penganut Hindu-Buddha menyebarkan agama mereka di Nusantara. Hubungan
seterusnya kelihatan pada zaman Kesultanan Melayu Melaka apabila
pedagang-pedagang India berniaga di pelabuhan Melaka.
Penghijrahan masyarakat India ke Tanah Melayu berlaku secara
besar-besaran mulai tahun 1840-an. Kebanyakan buruh India datang dari selatan
India. Buruh-buruh India bermula sebagai pekerja di ladang-ladang tebu dan kopi
di Seberang Prai.
Tumpuan masyarakat India ini ialah di kawasan-kawasan utama
penanaman getah di Perak, Selangor dan Negeri Sembilan. Catatan menunjukkan
dari tahun 1900 hingga 10 tahun kemudiannya, seramai 48,000 buruh India telah
berhijrah ke Tanah Melayu.
Angka ini meningkat secara mendadak 10 tahun kemudiannya,
iaitu antara tahun 1911 hingga 1920 apabila dianggarkan seramai 908,000 buruh
India berhijrah ke Tanah Melayu.
Catatan menunjukkan 90% daripada golongan penghijrah ialah
orang Tamil yang berasal dari Chennai, sementara selebihnya ialah Telugu dan
Malayalam.
Selain orang Tamil, terdapat juga orang Punjabi dan orang
Ceylon. Kumpuluan etnik penduduk India yang terbesar ialah orang Tamil yang
membentuk 80% daripada keseluruhan penduduk India di Tanah Melayu sementara orang
Malayali meliputi 7%. Orang Telugu pula
berjumlah 4%. Kebanyakan orang-orang Tamil dan orang-orang Telugu bekerja di
estet2 getah sebagai buruh. Ada juga di kalangan orang Tamil yang berkhidmat di
jabatan-jabatan kerajaan pada awal abad ke-20.
KOMPOSISI
DAN TABURAN PENDUDUK SELEPAS MERDEKA HINGGA KINI
Populasi Malaysia berjumlah 28.3 juta pada tahu 2010
berbanding 23.3 juta pada tahun 2000. Ini menunjukkan purata pertumbuhan
penduduk tahunan ialah sebanyak 2% dalam tempoh 2000-2010 910 tahun). Kadar ini agak rendah jika dibandingkan
dengan pertumbuhan pada tempoh 1991 – 2000 iaitu 2.6%.
ASAS-ASAS
KEBUDAYAAN MASYARAKAT MAJMUK DI MALAYSIA
Agama dan Kepercayaan
Kaum Melayu
Penduduk majoriti terawal di Tanah Melayu ialah orang
Melayu. Penduduk Melayu ketika itu hidup dengan agama dan kebudayaan mereka
tersendiri malahan amalan mereka ini tidak terjejas walaupun dengan kemasukan
buruh-buruh Cina dan India.
Penduduk Melayu di Tanah Melayu amnya menganut agama Islam.
Agama Islam dibawa masuk ke Tanah Melayu sejak abad ke-14 atau ke 15.
Kesultanan Melayu Melaka memang terkenal sebagai pusat pemerintahan yg
berperanan penting dalam memastikan penyebaran dan pengekalan agama Islam. Agama
Islam ialah berkonsepkan kepercayaan kepada Tuhan yang satu.
Dalam agama Islam, al-Qur’an dijadikan sebagai asas
perundangan yang utama bersama-sama dengan nasihat daripada Nabi Muhammad (saw)
sendiri.
Islam ialah agama yg paling meluas dianuti di Malaysia dan
secara keseluruhannya, ajaran Islam bermatlamat untuk:
a) melahirkan manusia mempunyai konsep kepercayaan yang
betul, iaitu hanya percaya kepada kekuasan ALLAH semata-mata
b) melahirkan manusia yang mempunyai cara hidup yang tersusun
dan bersistematik dalam situasi kehidupan mereka
c) melahirkan manusia yang bertanggungjawab sebagai Khalifah
Allah di muka bumi ini dan sekaligus melahirkan manusia yang mengenali diri dan
mempunyai hala tuju hidup.
Islam mentafsirkan bentuk-bentuk hubungan yang berlaku dalam
hidup manusia ini, iaitu:
Dalam hubungan manusia dengan ALLAH (swt), ALLAH (swt) telah
menciptakan segala-galanya utk kebahagiaan manusia. Oleh itu, manusia dicipta
bertujuan untuk menghambakan diri kepada ALLAH dan beribadat kepada-Nya.
Dalam hubungan manusia dengan manusia, Islam menuntut
hubungan yang berdasarkan persaudaraan dan satu keturunan tanpa mengira
perbezaan warna kulit, bahasa, tempat dan agama.
Dalam hubungan manusia dengan alam pula bermaksud manusia
perlu menghormati kejadian alam kerana manusia merupakan makhluk yang
diamanahkan oleh ALLAH. Manusia adalah pentadbir alam (khalifah), dan perlu
memeliharanya daripada sebarang kerosakan dan kemusnahan.
KAUM CINA
Masyarakat Cina yg datang ke Tanah Melayu mengubah struktur
kemasyarakatan negara ini sekaligus menyumbang kepada pembentukan masyarakat
majmuk.
Golongan ini turut membawa bersama agama dan kepercayaan yang
mereka anuti ke negara ini dan kekal mengamalkan agama dan kepercayaan
masing-masing tanpa halangan dan sekatan.
Antara agama atau kepercayaan yang diamalkan oleh masyarakat
Cina ialah fahaman Taoisme.
Taoisme merupakan sistem falsafah dan keagamaan Cina.
Taoisme berasal daripd perkataan Tao yg bermaksud ‘Jalan’
(The Way).
Taoisme mengajar pengikutnya utk mencapai ketenangan jiwa, kedamaian fikiran dan
keharmonian emosi.
Dua orang ahli falsafah Taoisme yg terkenal ialah:
a) Lao Tzu (abad ke-6 S.M.) – beliau menulis buku mengenai
falsafah Taoisme bertajuk Tao-te Ching. Buku tersebut mengandungi asas ajaran
Taoisme dan menjadi salah sebuah buku yg amat berpengaruh di negara China.
b) Chuang Tzu (abad ke 4-3 S.M) – beliau telah
memperkenalkan doktrin kesamarataan terhadap semua perkara.
Taoisme pernah menjadi agama rasmi negara China dalam abad
ke – 7 hingga abad ke – 10 pada masa pemerintahan Dinasti Tang.
Satu anutan yang popular di kalangan masyarakat Cina ialah
fahaman Confucianisme.
Pengasas ajaran ini ialah Kung Fu Tze (Confucius) yang
dilahirkausia 72 tahun pada tahun 551 S.M
KAUM INDIA
Masyarakat India yg tiba ke Tanah Melayu turut membawa
bersama agama dan budaya yg diamalkan dari India.
Agama yg paling banyak dianuti oleh masyarakat India ialah
agama Hindu.
Ciri-ciri yg terkandung dalam di dalam agama Hindu.
a) Kepercayaan kepada banyak Tuhan
- agama Hindu berbentuk politestik, iaitu mempunyai banyak
tuhan.
- antara tuhan tersebut ialah Brahma (Tuhan Pencipta),
Vishnu (Tuhan Pelindung), dan Siva (Tuhan Pembinasa)
b) Konsep karma dan kelahiran semula
Masyarakat hindu
percaya bahawa kelahiran mereka ke dalam salah satu kasta amat
dipengaruhi oleh kelakuan mereka semasa dalam kehidupan yg terdahulu.
Unsur yg menentukan kasta mana yg bakal diduduki selepas
kelahiran semula ialah karma.
c) Kitab-kitab Veda
- Kitab veda ialah kitab yg menjadi panduan dalam masyarakat
pengamal agama Hindu. Kitab2 ini mengandungi riwayat hidup, amalan2 politik,
kebudayaan, tempat, pakaian, minuman dan sebagainya.
MASYARAKAT
SARAWAK
Kaum majoriti di Sarawak meliputi orang Iban (Dayak Laut),
Orang Melayu dan Orang Melanau.
Amnya orang Iban tidak mempunyai agama yang tertentu. Mereka
masih lagi berpegang kepada ajaran animisme sejak dahulu dan setelah kedatangan
kuasa2 barat, sebahagian besar masyarakat Iban beragama Kristian.
Bagi masyarakat Melayu di Sarawak, mereka berpegang kepada
ajaran Islam.
Bagi masyarakat Melanau mereka asalnya merupakan pagan
(tidak mempunyai pegangan agama), bagaimanapun selepas pemerintahan kesultanan
Brunei dan pemerintahan keluarga Brooke, ramai antara mereka yang memeluk agama
Islam dan Kristian.
MASYARAKAT
SABAH
Masyarakat Kadazan-Dusun, ialah masyarakat terbesar di Sabah
yang memegang kepercayaan animisme. Sebahagian kecil daripada mereka telah
memeluk agama Islam dan Kristian.
Di kawasan pendalaman, ramai yang masih tidak mempunyai
pegangan agama. Bagi masyarakat Bajau, hampir semua daripada kalangan mereka
beragama Islam.
KEBUDAYAAN
DAN ADAT RESAM
Kaum Melayu
Bahasa yang dituturkan oleh orang Melayu terdiri daripada
kelompok bahasa Antronesia. Bahasa ini dibahagikan kepada tiga jenis iaitu
mengikut tiga kumpulan manusia berdasarkan kedudukan geografi masing-masing.
Tiga kumpulan tersebut terdapat di Semenanjung dan Kepulauan
Melayu yang meliputi Malaysia, Indonesia, Filipina dan Madagascar; kedua,
Malenesia dan kepulauan sekitarnya ketiga, Polinesia dan kepulauan sekitarnya.
Bahasa yang digunakan oleh orang Melayu ialah bahasa Melayu.
Sebelum kedatangan barat, tulisan yang digunakan oleh orang Melayu ialah
tulisan jawi, iaitu pengaruh yang dibawa
oleh pedagang-pedagang Arab sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi.
Dua jenis adat yg menjadi amalan penduduk Melayu di Tanah
Melayu ialah Adat Perpatih dan Adat Temengung.
Adat Perpatih diamalkan oleh masyarakat Melayu di Negeri
Sembilan. Adat ini menekankan konsep demokrasi dan muafakat.
Raja bukan berkuasa mutlak. Dalam adat ini juga, pewarisan
harta pusaka diutamakan kepada anak perempuan.
Adat Temenggung menjadi amalan masyarakat Melayu seluruh
Semenanjung, kecuali Negeri Sembilan.
Adat ini menekankan pemerintahan raja mutlak dan keutamaan
kepada kaum lelaki. Adat ini juga turut mendapat pengaruh yg banyak dari agama
Islam.
Perayaan – perayaan yg berbentuk keagamaan bagi orang Melayu
ialah Aidilfitri, Aidiladha, Nuzul Qur’an, Maulidur Rasul dan Awal Muharram.
Kaum Cina
Pada peringkat awal penghijrahan, masyarakat Cina didapati
mempunyai semangat kesukuan yg kuat.
Semangat kesukuan ini antara yang menyebabkan lahirnya aktiviti kongsi
gelap di Tanah Melayu, terutamanya sebelum campur tangan politih British.
Kewujudan kumpulan kongsi gelap ini menyebabkan masalah
pergaduhan sering terjadi. Kegiatan penagihan candu juga semakin ketara di
kalangan pelombong.
Namun, budaya pendatang Cina ini terasing daripada budaya
masyarakat Cina yang asal.
Dari segi pakaian, masyarakat Cina kini kebanyakan telah
menggunakan pakaian yg moden bercirikan Barat.
Namun, pakaian tradisi golongan wanita Cina masih digunakan
sehingga kini. Salah satunya ialah ‘samfoo’ yang terdiri daripada kombinasi
blaus dan seluar, pakaian ini lebih kerap digunakan oleh golongan tua. Selain
itu. ‘cheongsam’.
Makanan asas masyarakat Cina ialah nasi dan jenis masakan
utama ialah masakan Kantonis, Hokkien dan Szechuen.
Perayaan kaum Cina ialah Tahun Baru Cina, Chap Goh Mei,
Perayaan Ching Ming, Perayaan Hantu Lapar, Perayaan Kuih Bulan.
Kaum India
Asasnya masyarakat Hindu di India terbahagi kepada hierarki
sosial yang tertentu. Hierarki tersebut dipanggil sistem kasta.
Dalam sistem kasta, masyarakat Hindu di India dibahagikan
kepada empat hierarki sosial, iaitu:
Brahmin – terdiri dari golongan bangsawan dan alim ulama.
Golongan ini dikatakan menyamai taraf kepala pencipta
Ksyatria – terdiri dari golongan pahlawan dan dianggap
menyamai taraf tangan pencipta.
Vaisya - terdiri dari
rakyat biasa yang kebanyakannya bekerja sebagai pedagang atau petukang dan
tarafnya sama dengan paha pencipta
Sudra - terdiri
daripada golongan hamba abdi yang kedudukannya disamakan dengan kaki pencipta.
Masyarakat India juga mempunyai berbagai perayaan iaitu
Deepavali, Thaipusam dan Thai Ponggal.
Pakaian tradisi kaum wanita ialah sari iaitu sejenis pakaian
daripada kain sepanjang enam ela yang dililitkan di keliling badan dan dipakai
bersama dengan sehelai blaus.
Pakaian tradisi kaum lelaki pula digelar dhotis, iaitu
sejenis kain berwarna putih. Kaum lelaki juga mengenakan vesti atau kurta iaitu
pakaian putih untuk ke kuil atau perayaan tertentu.
Makanan masyarakat India di negara ini ialah nasi dan roti-roti seperti ‘chappati’, ‘paratta’ dan ‘puri’.
Masyarakat
Sarawak
Masyarkat Iban tinggal di rumah panjang. Rumah ini didiami oleh
beberapa buah keluarga. Rumah panjang terbahagi kepada beberapa buah bilik dan
setiap bilik dihuni oleh sebuah keluarga yg biasanya keluarga asas.
Rumah panjang suku kelabit pula tidak ada bilik utk
keluarga, cuma terdapat bilik yg memisahkan ruang sebelah luar dengan ruang
sebelah malam.
12bet - Thakasino
ReplyDeleteYou are required to wager on 12bet. It is not only a 12bet good way for you to make smart bets, 더킹카지노 it also provides gioco digitale great bonuses, promotions and so much more.